מהו טופס 10 ?

טופס 10 הוא טופס המאשר תקינות מערכות שליטה בעשן עבור רישוי עסקים \ נכסים ונדרש על ידי רשויות הכבאות וההצלה. מטרת הטופס היא לוודא שהמערכות עומדות בתקנים הנדרשים, מסוגלות לזהות ולהתמודד עם עשן ואש במצבי חירום, ומספקות רמת בטיחות גבוהה לתושבי המבנה או המתחם.

על פי ת"י 1001 של מכון התקנים, חובה לערוך ביקורות שנתיות לצורך בחינת תקינותן של כל המערכות להגנה מפני אש והוצאת עשן. ת"י 1001 מבוסס על תקן NFPA96 של האגודה האמריקאית לבטיחות אש, וכולל הנחיות להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכות אוורור ומיזוג אוויר לשמירה על חיי אדם ורכוש.

מהן המערכות הנדרשות לבדיקה על ידי רשות הכבאות  ?

כל מערכות פליטת העשן במבנה ובכללן

  1. מערכות דיחוס אוויר בחדרי מדרגות .
  2. מערכות פליטת עשן מהחניונים.
  3. מערכת חלונות \ תריסים לשחרור עשן וחום המותקנים בתעלות פליטת העשן.
  4. מערכת UUKL לניהול ופיקוד תריסי עשן (המותקנות בעיקר במבנים מסחריים)

כל כמה זמן נדרש לבצע בדיקות למערכות שחרור עשן ? ומהו תוקף הבדיקה  ?

בדיקות למערכות שליטה בעשן יש לערוך אחת לחצי שנה היות ומערכות מוגדרות כמסכנות חיים.

רשות הכבאות מחייבת לערוך בדיקה למתקנים אלו אחת לשנה ולפיכך תוקפו של טופס 10 יהיה לשנה מלאה ,בדרך כלל נהוג לבצע בכל תחילת שנה.לאחר תפוגת תוקף הבדיקה , יש להגיש טופס חדש עם עדכוני המערכת לפי הדרישות הנוכחיות. רשויות הכיבוי וההצלה יכולות לבקש עדכון ובדיקת המערכת בכל זמן נתון לפי שיקול דעתן המקצועי.
ללא קשר למועד הבדיקה , מומלץ לבצע בדיקות וטיפולים למערכות אחת לחצי שנה.

מהן הדרישות והנחיות לביצוע בדיקת מערכת שחרור עשן ?

  1. הגשת דוח בדיקה  – טופס תיאור מפורט של המערכת והציוד המיועד לשליטה בעשן, אזור הכיסוי שלה, תיעוד של הטכנאי או המתקין המוסמך שביצע את ההתקנה.ורישום הערכים אשר נמדדו והליקוויים שנמצאו.
  2. טופס 10   –  טופס דורש חתימה של המנהל או הבעלים של המבנה, וכן חתימת המהנדס בודק מוסמך
  3. דרישות תקן: יש לעמוד בדרישות תקן הגבהים, תקן התנע, בקרה ובדיקות, עיצוב והתקנה, ותחזוקה ושדרוג של המערכות.

מי רשאי לבצע בדיקות למערכות שחרור עשן ?

לפי התקנות והדרישות של רשות הכיבוי וההצלה בישראל, המהנדס המאשר את מערכת הכיבוי וההצלה חייב להיות:

  • מוסמך כמהנדס מכונות \ חשמל \ בנייה מוסמך בעל זיקה ל
  • בעל יכולת להציע פתרונות יציבים ובטוחים לתקלות שעלולות להתרחש במערכת.
  • מעודכן על כל השינויים בתקנות ובדרישות בתחום הכיבוי וההצלה.

במקרים רבים, הרשות עצמה עשויה להציע מהנדסים מוסמכים לצורך אישור המערכת.

מהי התועלות ביצוע בדיקות מערכות שחרור עשן?

  1. בטיחות דיירי המבנה: לוודא שהמערכת מספקת הגנה מספקת לתושבים במקרה של אירוע אש.
  2. כיסוי עבור חברת הביטוח: לוודא שהמבנה עומד בדרישות הביטוח וכי ישנה הגנה מספקת מפני נזקי אש.
  3. עמידה בתקנות כיבוי אש: עמידה בדרישות החוקיות והתקנות הנדרשות לשמירה על בטיחות הציבור.